BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

:feel free to click me:

Tuesday, August 9, 2011

:hukuman masa:

salam semua nya
arinie sudah 9 ramadan
jap jek kan dah nak masuk 10 ramadan
 betapa masa berlalu dengan begitu pantas
hari nie idea nak update dtg mencurah-curah
tapiiii disebabkan kekangan masa 
masa banyak nak guna untuk study
so aku cuba jugak untuk update dengaan pantas

uolls penah tak dengar mengenai
"time outs" atau pun hukuman masa
sape yang penah tengok Nanny 911
tentu tahu kan mengenai nya

ekceli ianya adalah satu hukuman yang dilakukan
apabila anak kecil tidak dapat di kawal..
maksud aku di sini dia mengamuk2 ke
or dia buat sesuatu yang kita tak suka ke
(ianya juga salah satu cara untuk mendisplinkan anak kita)

aku baru jek praktikkan hukuman masa ini pada mirza
sejak mirza sudah boleh paham ape aku cakap
sejak itulah aku kenakan hukuman masa buat mirza
jika dia tak dapat di kawal or ada buat salah ke


semalam adalah kali kelima aku buat hukuman masa nie
sebab ape mirza kene hukuman masa eik???
sebab dia ketuk tv plasma bapak die dengan botol susu

so aku pon ape lagi...amik mirza..letak kat one side
aku suruh die duduk dima-diam kat situ selama 5 minit
mula-mula menangis jugaklah.....
lama2 diam gitu duduk senyap kat situ


habis 5 minit aku pegi kat die n terangkan kenapa die kene
hukuman masa....dan terangkan semula yang perbuatan dia salah
mirza pon angguk-angguk ...ha..haaaa....die cakap
mirza paham cakap aku..arahan aku..sebab die dah besar
so start dari sekarang lah aku kene train dia elok2....

insyaallah jika niat kita baik..baik lah jadinya
dan jangan lupa doa dan selalu lah bacan surah taha ayat 1-5

4 comments:

nanonano said...

owhh dh lame citer ni diwar2kan tp xterpeluang lg nk tgk,
btw, mika jenis xtakot ditinggalkan sorg2,
even dlm gelap skalipun,
kite plak cuak sbb dia diam je,
cpt2 g jenguk, cane lak tu? hehehe

Zulfadli said...

same suke tgk cite tu...kdg2 nmpk cam kejam...tp sbnrnye mmg kene praktik kan ape yg ade dlm nanny 911 tu....

sharEna said...

gud idea mun. nak try buat kat naurah sbb dia pon da mcm2 peel yg buat kite sakit hati..

thanks mun =)

aziyana said...

bagus2..mmg pernah tgk nany 911 tu..oowh menjadi ek buat kt mirza..bagus2..kt husna nnt nk baut jugak kalu die degil2..

:feel free to click me:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...