BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

:feel free to click me:

Tuesday, March 15, 2011

:aku guna SHICHIDA METHOD:

ape itu SHICHIDA METHOD
 
actually ianya adalah satu teknik melatih anak-anak berfikir 
menggunakan otak sebelah kanan..otak sebelah kanan lebih 
effektif dari otak sebelah kiri tapi kenalah practise sikit  penggunaannya)

hurm aku baru seminggu praktikkan kaedah nie pada mirza
memang nampak berkesan
so korang boleh praktikkan dengan cara-cara di bawah

1. sewaktu anak tido @tido-tido ayam..
cakap kat die sepenuh hati dan sejujurnya yang kita 
sayangkan dia..dia budak baik..dia anak yang soleh..
dia budak yang kuat..tidak mudah sakit
dia budak yang pandai dan sebagainya lah...
sebab semasa tido2 ayam nie otak kanan sedang
bekerja, otak kiri pulak sudah tido

2. gerak kerja tangan adalah hasil dari otak kanan, 
so ajar anak main tanah liat, main watercolor, melukis ke
mewarna, sebab ini dapat mengaktifkan penggunann otak kanan
hah korang tau tak kenapa cina dengan jepun pandai 
sebabnya diorang makan guna chopstick
chopstick tue mengaktifkan kerja tangan 
dan secara xlangsung megerakkan otak kanan

3. mula menggunakan cards untuk ajar anak...
buat sendiri lagi jimat tao....kulit buku mirza walaupun 
dah hancur sebab die asyik duk gigit tapi isinya ada lagi
tiap2 hari aku memang akan bacakan
untuk dier..memula memang macam die tak berminat..
sekarang nie asal aku bukak jek bacakan untuk die
die datang duduk sebelah aku tunggu sp aku habis baca tau

haa tengok....bile aku cakap "mirza buku mirza mana"
die akan pegi dan ambil itu buku tau

4. jangan marah-marah atau tengking anak..
sebab budak2 nie boleh simpan semuanya dalam otak kiri
so kalau aku TERmarah..aku akan pegi pada mirza
cakap elok-elok dengan die..terangkan kenapa aku marah
terangkan apa yang dier buat tue salah sebenarnya
dan last sekali aku akan minta maaf pada mirza tau....

5. korang boleh binakan satu cerita..imiginasa jek..then suruh anak
korang continue cerita tue...walaupun merapu takpe....
ini aku tak penah cuba lagi lah sebab mirza tak pandai bercerita
cuma aku selalu bacakan buku fairy tales jek pada die

6. main teka teki dengan diorang....cubalah cari 1 kotak letak
1 barang dalam tue then suruh die teka...mula2 bagilah clue sikit kan
 hah part nie pon aku tak buat sepenuhnya lagi..cuma aku just main 
sorok2 jek dengan mirza...kalau aku sorokkan satu barang tue
mesti die akan cari barang tue sampai jumpa....

aktiviti-aktivi nie tak perlu buat lama-lama..
buat dalam 1/2 jam sehari pon sudah mencukupi tao
dan kalau boleh buat masa uolls duk rilek2 tengok tv...
yang penting kene ikhlas dan banyakkan bersabar....
insyaallah..moga2 DIA izinkan anak kita pandai...




6 comments:

sharEna said...

good info.

tq for sharing with us Mun =)

will try with Naurah a few tips since she like to 'pok' org nowadays. termasoklah ibu -__-

sharEna said...

good info.

tq for sharing with us Mun =)

will try with Naurah a few tips since she like to 'pok' org nowadays. termasoklah ibu -__-

nanonano said...

ilmu berguna,
tenxs

NURUL JAMIAN said...

nurul dah lama guna teknik shichida nie sebab tok wan raina yang pesan. dulu2 tok wan raina buat teknik ni kat kami adik beradik masa kecil2 dulu so sekarang nurul turunkan kat raina.



lagi satu pagi2 sebelum hantar ke rumah babysitty/nursery kena selawat juga atas umbum2 anak tiap2 pagi. ini petua tok wan raina juga.

Dayu said...

skrg tgh try gak
tips no 1 tu
seronok gak borak2 sendiri time anak nak tido, sambil usap kepala dia
skrg tgh try yg no 3
nak bagi dia minat dgn buku
skrg dok tunjuk flassh kad ABC je

antalya said...

hurmm nk cuba tips bacakan buku kt anak lah.mesti seronok kan

:feel free to click me:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...