BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

:feel free to click me:

Tuesday, June 15, 2010

:ini kebenarannya:

Berinai..mesti ader yang suka dan tak kurang jugak yang tak suka adersesetengah pendapat mengatakan inai nie haram...tapi saya tak tahulah nak comment ape...
sebabnye dah jadi adat orang melayu sekarang nie..nak kawen jer mesti berinai..siap dengan henna-henna lagi...
Sebenarnya banyak fakta-fakta yang kite leh ambil kira...jangan ingat bile dah pakai inai cmnie...trus melanggar hukum Allah..kene ambil kira pelbagai aspek...
so disebabkan ramai yang tertanya tanya mengenai hukum ha
kam pemakaian inai nie....maka disini saya ada sertakan sekali kenyataan dari bekas mufti Perlis mengenai pemakaian inai...
kalau nak tahu kene baca ok...


Bekas Mufti Perlis,Dr Mohd Asri telah memberikan kenyataan mengenai hukum pemakaian inai:-

Telah berlaku kesilapan faham kenyataan saya oleh sesetengah pihak berhubung dengan penggunaan inai sebagai lukisan diri wanita terutama semasa perkahwinan dan selainnya..
Disini..saya jelaskan seperti berikut...

1. Hukum asal perhiasan tubuh wanita adalah diizinkan syarak selagi tiada dalil yang melarangnya..ini termasuklah menggunakan inai.
2. Hanya warna yang bersifat kekal sahaja yg dilarang seperti tatoo,kerana washimah seperti yang disebutkan dalam hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim "Nabi s.a.w melarang pembuat tatoo dan yang minta ditatookan".
Maka dengan itu sebarang lukisan yang tidak kekal termasuk inai tidak termasuk dalam larangan tersebut.

3. Namun begitu,jika lukisan itu menggambarkan ciri2 buruk seperti perlambangan bagi sesuatu ajaran sesat atau kumpulan jahat atau seumpamanya maka itu adalah dilarang oleh Islam.Ini kerana Islam mementingkan penampilan diri yang dibersih dari penonjolan unsur2 negatif dan jahat. Sabda Nabi s.a.w " Bukan dari kalangan kita sesiapa yang meniru selain kita" (Riwayat al-Tirmizi sahih). Juga Sabda baginda " Sesiapa yang meniru sesuatu kaum,maka dia di kalangan mereka " (Riwayat Abu Daud sahih).

4. Apa-apa sahaja perhiasan diri wanita yang boleh menambat hati suami dan mengeratkan hubugan rumah tangga adalah digalakkan oleh syarak termasuk inai dan mewarnakan rambut.

Dr.Mohd Asri bin Zainul Abidin
18 Febuari 2008,kangar


6 comments:

Ctiey said...

thanks mun sebab jelaskan ttg inai tue.. ramai jugak yg konfius bole buat henna tu ke tak.. but kalo ctiey kawin ctiey akan pakai jgk coz nampak sweet n semangat je nk kawin... mcm dalam pic tue.. hehe..

mun said...

ctiey:ur welcome...memangla ct..mun dulu pon cam konpius jugak..tue yg search jugak...nak tahu boleh ke tak boleh...cakap2 org nie kdg2 tak betol sangat....bile dah search..jumpa..baru tahu keadaan yang sebenarnya....haah..mun pown suka jugak pk henna..rasa cm nak pakai lagikk....tapi..nanti mirza sape nak jaga???hahaha

NURUL said...

dulu nurul kawin pakai inai. hihi

mun said...

nurul:yeke...hehehe...sape2 yang nak kawen mesti teruja nak pakai inai kan nurul

Ruzanna said...

de pun info psl inai. kt tkjt gk bl kwn kt ckp kl pki inai corak2 tu haram sbb cm tatu. mufti prk la ckp cmtu. tp cm pelik gk. tatu tu tatu la. tatu n inai len. tatu kekal, xserap air. inai lak serap air n leh hlg. sk pki inai. sk cium bau dia. wangi. inai pokok la wangi.

mun said...

ruzanna:inai pokok lagi tahan lm kan nadia...hahaha....

:feel free to click me:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...